Ramp till flustret

Hem Forum Praktisk biodling Ramp till flustret

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

När jag läser i äldre biodlingslitteratur ser man ofta att biodlaren satt en ramp från marken upp till flustret. Av de filmer jag kollat på på youtube, eller de artiklar jag läst i Bitidningen av mer aktuellt datum så är det minsann inte ofta man ser liknande ramper.

Själv provade jag på ett av mina samhällen i somras, och det verkar faktiskt som om många bin gillar att spatsera upp till kupan istället för att landa på flustret. Varje gång jag kom ut till kupan gick där mellan 3-8 bin på rampen.

Min fråga är varför rampen försvunnit från dagens biodling. Vilka nackdelar finns med att ha det så?

Anledningen till att inte jag använder ramp är för att myror och andra objudna kan gå in, sen tänker jag att om bina är svaga och inte orkar flyga hem till kupan så kan det bero på någon sjukdom.
    Även om ett bi missar första landningen och är friskt så kommer den efter någon minut att flyga upp igen.

´Men har sett många som har ramp eller bara längre fluster, tror det är du som biodlare som måste avgöra vad som känns bäst, bina påverkas nog inte så mycket, 🙂 

/Eric

Kan de pricka och landa på en liten blomma lär de klara av att landa på ett litet fluster  😉

+ de har hela framsidan av kupan att landa på  ;D

mvh Edward  😛

Myror och andra objudna gäster är förstås en nackdel.

Men att bina ibland missar och får göra en andra landning tycker jag nog är ett argument för rampen. Ju fortare leveransen går, ju fortare kommer biet ut igen.

När bina landar på blomman flyger de utan last. Förhoppningsvis är det inte likadant när de är på väg tillbaka.  8)

Många av dagens fluster har för dålig vinkel vilket är svårt för bina att landa på,jag har oljehärdadmassonit med den räfflade sidan uppåt. Vinklad 45grader målade i bifärger ger mer honung  😉

Jag tror att hur det är med flustervinkel eller längden på flustret, färg,  är mer biodlar psykologi för att det ska kännas bra 🙂  Rent faktamässigt finns det nog inga belägg för hur ett optimalt fluster bör vara. och att det skulle bli ökning av honung är nog mer en känsla.. 🙂 men känns det bra för biodlaren är det minst lika viktigt  🙂

men känns det bra för biodlaren är det minst lika viktigt  🙂

Underskatta aldrig placebo-effekten när du köper halstabletter i affären, sa min husläkare till mig en gång. Så sant, så sant.

Likadant gäller nog även för oss biodlare. Bina har huserat på den här planeten längre än vi människor har, så flusterbrädans storlek är nog rätt marginell. Men som sagt, det ska ju kännas bra för biodlaren också… 😉

Men att bina ibland missar och får göra en andra landning tycker jag nog är ett argument för rampen. Ju fortare leveransen går, ju fortare kommer biet ut igen.

Tidigt på våren och vid kyligt väder räddas många bin av en landningsramp. Den hindrar att tungt pollenlastade bin hamnar i gräset framför, där de inte åter orkar lyfta med sin last. Många bin går sitt öde till mötes när de hamnar i skuggan under kupbänken när de missar flustret. En ramp som hindrar detta förhindrar många bins onödiga död. Biodlaren ska i alla lägen hjälpa bina både för sin egen och binas bästa.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in