Retroaktivt producentpaket från svenska biprodukter AB?

Hem Forum Allmän biodling Retroaktivt producentpaket från svenska biprodukter AB?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hallå biodlare,

jag har en tröttsam historia och undrar om någon annan känner igen sig.

Våren 2012 ville jag utöka min biodling och gick med på ett producentpaket på 10 kupor. Detta paket dök aldrig upp trots en mängd telefonsamtal och mail från min sida. Efter kontakt med HF så slapp jag åtminstone betala då.
    I år beslöt sig Svenska Biprodukter AB för att ta ut priset för detta olevererade producentpaket från min honungsleverans. Jag vill givetvis bara ha betalt för min honung och vid kontakt har jag blivit utlovad att detta ska lösa sig.

Idag fick jag detta:

”Beträffande producentpaketet har vi förståelse för att det inte alltid blir som man tänkt sig. Vår inriktning är att fullfölja avtalet och att du betalar av skulden med honung, som var överenskommet från början. Enligt våra noteringar har 1 000 kg honung att leverera. Vilken avbetalningstid passar dig bäst ?”

Ungefär här börjar mitt tålamod ta slut då jag faktiskt redan ”betalt” mitt olevererade producentpaket.

Är jag ensam i detta eller är det så här de sköter sin verksamhet?

😮 Eeep

Själv beställd jag 4pall med kupmaterial från dom, eftersom jag inte hörde något från dem ringde jag upp.

Min beställning hade hamnat hos fel medarbetare, och de skulle höra av sig inom 2 veckor. Jag väntade att de skulle höra av sig och väntar än idag 2 år senare, har inte fått något svar överhuvudtaget.

Jag tröttnade och öppnade plånboken själv och beställde eget material.

Verkar var lite jobbigt om de skulle anse att jag är skyldig för 4pall material som de inte har levererat  ???

Jag kan tilläga att LPs kan ordna fram förmånliga alternativa finanseringar till expansioner i samarbete med några finans bolag. Så det finns andra alternativ.

mvh Edward  😛 

Hallå Edward!

Då har du kanske tur som sluppit betala för förmånen att inte få något! 🙂

Jo, jag beställde också på egen hand till slut men det blev väldigt sent och 2012 var inte ett bra år att vara sen i mina trakter.

Det jag upplever som värst är att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till Svenska biprodukter i framtiden och om det ska behöva bli en rättssak. Det finns vissa intressanta delar i det hela och det är att när jag beställde producentpaketet gjorde jag det som privatperson och senare på hösten startade jag en enskild firma.
    Det borde helt enkelt gå att ta upp med konsumentvägledare däremot sker ju skadan (att jag inte har fått betalt för hela min leverans) på den enskilda firman.

Mitt förtroende för HF och Svenska biprodukter är mycket litet just nu.

Kan tillägga att jag också gjort en förfrågan om 50 kupor och blivit illa behandlad affärsmässigt.
    Det finns ingen ordning, det finns ingen affärsmässighet. Tilltron till HF och Svenska Biprodukter är mycket låg.
    Vem vill räkna av sina kupor med 20 kronor när det betalas 42 SEK per kilo i uppköparleden?
    Hela systemet är löjligt och borde bannlysas, vem vill vara gisslan i dessa affärer.
    Du kan sälja din honung till en redskapshandlare. Få bra betalt och dessutom få bra material som du betalar med honung. Varför då först sälja till svinföretag, få dåligt betalt och sedan snuvas på kupmaterialet? Hot om inkassotjänster, avtalsbrott mm.

Varning för dessa företag! SBR borde varna sina medlemmar. Jag lämnar SBR pga denna sörja.

Det är många fler som blivit drabbade!

Varning för dessa företag! SBR borde varna sina medlemmar. Jag lämnar SBR pga denna sörja.Det är många fler som blivit drabbade!

Njaaa, tyvärr så har du missat att SBR har inget med HF att göra, den ena är ett vinst drivande företag, den andra är en förening för biodlare  😉

Visserligen delar de samma adress, mer är det inte så du kan med gott samvete förnya ditt medlemska nu till biåret 2014  😀

mvh Edward  😛

Varför då först sälja till svinföretag, få dåligt betalt och sedan snuvas på kupmaterialet? Hot om inkassotjänster, avtalsbrott mm.

Hallå!

Det var tråkigt att höra att du haft en liknande upplevelse.

Kan du berätta lite mer i detalj vad som hänt dig? Det vore mycket intressant att kunna jämföra händelseförlopp med någon annan som upplevt samma sak.

//Gustav

Jag har inte sett Gustavs första inlägg förrän nu. Du kan inte krävas för varor du inte fått. Bestrid alla krav. HF måste kunna visa att grejorna levererats.
    //Lars-Göran

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in