Hem › Forum › Praktisk biodling › Rinnande honung från ramarna
-
FörfattareInlägg
-
2013-10-08 kl. 18:11 #14637Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej,
Jag har haft lite problem med förvaring av mina ramar innan slungning. Källaren blev täckt av ett någon mm tjock honungslager. Med den erfarenhet kan jag säga att min källare är bität, för dom kom inte in för att rengöra.
Totalt blev det 2-3kgs som rann. Dels har jag två ramar som gick sönder på vägen från bigården. Sen har jag använt ramtång rätt mycket. Och sen har jag fått lite vild bygge under några ramar som kanske blev lite mossad.
Min fråga är då: Om jag är lite mer försiktig nästa år, kan jag undvika sånt problem?2013-10-11 kl. 16:13 #17725Gamla ForumetanvändareForumledareMin erfarenhet är att det alltid rinner lite från ramarna så om du måste förvara dem så ställ något under dem så du kan ta rätt på honungen sen och se till att det inte kommer ner en massa skräp i den. Det bästa är att förvar dem i kupan tills du ska slunga.
Tror för övrigt att honungshantering är bland det kladdigaste man kan syssla med hur försiktig man än är när man slungar så får man honung på allt ;D men det är så det ska vara tror jag 🙂
2013-10-21 kl. 19:43 #17746Gamla ForumetanvändareForumledareJa – kladdar lätt. Jag brukar samla dagstidningar så att jag har en trave på ca 1-2 dm innan jag börjar plocka hem ramar, slunga mm. En del av traven lägger jag på golvet i slungrummet så att hela golvet täcks. Resten behåller jag och lägger ut över de andra så fort jag spillt.
När slungningen och tappningen är klar samlar jag ihop alla tidningarna och slänger dem och allt kladd i plastpåsar som jag knyter ihop. Sen våttorkar jag golvet en gång – och då är all honung borta! 😉
2013-10-22 kl. 20:18 #17756Gamla ForumetanvändareForumledareMin fråga är då: Om jag är lite mer försiktig nästa år, kan jag undvika sånt problem?
Ja i stor utsträckning. Bättre passform i kupan så du inte får vildbygge, jämnare avstånd mellan ramarna i skattlådan och endast bigång mot sidorna. Och använd bara kaktången att lyfta ena änden på ramen, inte i honungen.
Jag vet att det lärs ut att jobba med kaktång och ja det är snabbt och ergonomiskt men i honungslådorna skapar den kaos och i yngelrummet är det en smittspridare. Om man bara lyfter ena änden och andra med handen så får man en kompromiss utan nackdelarna men vissa av fördelarna.
Se också till att inte ramarna utsätts för fuktig luft under förvaringen, då ökar rinnandet mycket (och vattenhalten).
Däremot att det rinner över någonstans i processen efter slungan är en naturlag som du inte kan göra något åt. I år var jag nere på ”endast” två olyckshändelser 😮
2013-11-04 kl. 18:04 #17781Gamla ForumetanvändareForumledareJag vet att det lärs ut att jobba med kaktång och ja det är snabbt och ergonomiskt men i honungslådorna skapar den kaos och i yngelrummet är det en smittspridare
Hur menar du här? det blir så snabbt som man vill ha det och ergonomiskt? ja om man har tillräckligt stora händer och ramen inte är för tung och helst inte plastram.
kaos?
Smittspridare? mer än kupkniven?P
2013-11-04 kl. 18:52 #17782Gamla ForumetanvändareForumledareRätt använd sprider kupkniven mindre smittor än en kaktång, det är ju självklart. Kaktången är som Olof säger gjord för att ta om ramens överlist, och går då in i vaxkakan på båda sidor – vilket är förkastligt! Nybörjare lär sig tyvärr att köpa en massa onödigt krimskrams som gör arbetet mer tungrott än vad det förenklar…
mvh
2013-11-07 kl. 07:31 #17791Gamla ForumetanvändareForumledareThomas
Bara för enkelhetens skull kan vi väl säga att alla håller inte med.
samt att det är viktigt att ge nybörjarna en chans att göra sina egna utvärderingar av vad som är ”krimskrams”.Peder
2013-11-08 kl. 06:55 #17792Gamla ForumetanvändareForumledareFast jag tycker att vi som redan köpt en massa krimskrams har en skyldighet att informera nybörjare om att vi dels köpt dessa saker och dels inte använder dem.
2013-11-08 kl. 18:43 #17794Gamla ForumetanvändareForumledareFast jag tycker att vi som redan köpt en massa krimskrams har en skyldighet att informera nybörjare om att vi dels köpt dessa saker och dels inte använder dem.
Instämmer till fullo! Jag skulle kunnat sälja min gamla kaktång som inte använts de senaste 17-18 åren, den ser ut som ny. Men det gör jag icke, aldrig att jag vill se någon annan behöva använda denna tingest…
2013-11-16 kl. 20:46 #17804Gamla ForumetanvändareForumledareSuck!!
Jag har använt kaktång i över 10 år och det fungerar ypperligt för mig, kan inte vara utan, men jag dömer inte dem som inte använder detta ”krimskrams”.
Det vore bättre att det diskuterades olika kvaliteér på redskapen istället.slut i debatten då vi avvikit från ämnet.
Peder
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in