Söker äkta rå honung i Göteborg av någon odlalare

Hem Forum Allmän biodling Söker äkta rå honung i Göteborg av någon odlalare

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

Hej jag är på jakt efter några liter helt rå honung direkt från kupan. Bor i Göteborg. Kontakta mig gärna om du har att sälja.

MVH Henrik

Menar du honung kvar i ramen med vax, eller menar du nektar som inte har blivit till honung eller ofiltrerat honung som har klarnats och inte är silat?

Eller vanlig nyslungat

mvh Edward  😛

Hehe ja du Edward, antar jag är ute efter den produkt som tas ur kupan för att hamna på burk i affären. Fast vill ha den innan den slungas/uppvärms utan bara direkt så som den skördas? Dock utan allt vax även om lite vax rester inte har någon betydelse.

Ja jag bor ju inte i Göteborg och kan inte hjälpa dig, men blir lite fundersam hur du tänker.
    Hur har du tänkt dig att få honung utan vax som inte är slungad?
    Låter som du vill ha färskhonung, men den är ju slungad för att få från vaxkakan

Hälsning Helen

Hehe ja du Edward, antar jag är ute efter den produkt som tas ur kupan för att hamna på burk i affären. Fast vill ha den innan den slungas/uppvärms utan bara direkt så som den skördas? Dock utan allt vax även om lite vax rester inte har någon betydelse.

Slungning innebär att man snurrar vaxramarna i en centrifug så att honungen kommer ur vaxkakorna.

Efter detta steg är honungen flytande men innehåller större vaxflagor och annat

Därför grovsilar man honungen och får fram en angenäm produkt som jag skulle kallat för rå honung, men detta brepp finns egentligen inte.

För att höja utseendet och smakligheten på honungen så finsilar man sedan honungen.

För att få en fin konsistens rör man sedan i honungen och därefter tappar man på burk.

Om man inte finsilar honungen inom några dagar efter att man tagit den från bina så går det inte att finsila den utan uppvärmning. Större honungspackerier värmer därför honungen till 38-45ºC för att överhuvudtaget kunna finsila.

För att få en lagringsstabil produkt finns det även packerier som pastöriserar honungen.

Det finns även en annan produkt som man skulle kunna kalla färskhonung. Det är nektar som inte bina torkat färdigt och är lättflytande. Sådan går att utvinna i små mängder och är en färskvara och måste förvaras i kylskåp.

Tackar för era förklaringar, nu vet jag mer vad det är jag är ute efter. Skulle gärna ha helt obehandlad honung direkt med axkakan, smuts och allt, som minst skulle jag vilja ha slungad ofiltrerad honung. Verkar dock vara svårt att få tag på 🙁

Lessen , men bina är ganska ren av sig så smutts blir det lite svårt med  ;D

Jag antar att du vill ha honung som är kvar i vaxkakan?, om man frågar en biodlare i förväg så kan denne sätta i en tom ram innan det blir drag (den stora insamling av årets honung)

Då får du en fin produkt.

Fast du kanske ska bli biodlare så kan du göra eget  😉

mvh Edward  😛

Tackar för era förklaringar, nu vet jag mer vad det är jag är ute efter. Skulle gärna ha helt obehandlad honung direkt med axkakan, smuts och allt, som minst skulle jag vilja ha slungad ofiltrerad honung. Verkar dock vara svårt att få tag på 🙁

Svårt och svårt. Efterfrågan i konsumentledet är inte så stor och den är inte lagringsstabil på samma sätt. Men det är inte svårare att producera så säger du bara till en biodlare i förväg får du alldeles säkert det du vill ha. Vänd dig till närmaste biodlareförening (kontaktuppgifter finns här biodlarna.se under biodling där du bor).

Att producera fint förpackad kakhonung kräver lite förberedelser, men hela ramar har de flesta biodlare under sommaren som man då kan köpa direkt från kupan.

Som Edward skrev är bina renliga, så det är mest vaxflagor och propolisbitar man silar bort. Pollen och andra nyttigheter följer med honungen genom silen. Lite flyktiga aromämnen försvinner tyvärr på vägen till burken, annars är honungen inne i cellerna i vaxkakan helt identisk med den finsilade i burk.

Tackar för all hjälp. Ja jag har planer på att skaffa några kupor den dagen det blir hus på landet. Än är man fast i staden och fullt upp med annat :s

Ditt lokala föreningen kanske har en förenings bigård du kunde hålla till under tiden

mvh Edward  😛

Hej!
    Jag har provat att göra kakhonung.
    Jag har askar med honung kvar i vaxet.
    Jag bor inte nära göteborg men borde ju gå att skivka på posten.
    Skicka ett pm om du ät intresserad.

/Alf

Hej!

Har upptäckt din fråga om rå honung.

Jag antar att du kanske också vill ha flytande honung, men inte uppvärmt (som man tyvärr bara kan köpa i en vanlig matbutik).

Fråga en biodlare efter ”nyslungad och silad honung”. Det är en primör, som kan kristalliseras med tiden. För att undvika det behandlas den med värme eller man rör honungen efter ett tag, så att den blir krämig/fast.

Men nyslungad honung är underbar som den är och skulle finnas mycket mer i butiker.  Jag har precis ”skattat, slungat och silat honungen” och har nu ”nyslungad” honung, som är i eko- eller RAW-food-butiker också känd som ”RAW flytande Honung” eller ”RAW Honung kallrörd”. Hittar du ingen biodlare i området Göteborg som har ”nyslungad honung”, kan du köpa den via nätet. T.ex:  http://www.rawfoodshop.se/kallslungad-honung-p-1161.html

Alternativ finns det ”vaxkaka” – mer info: http://www.alltomhonung.se/tag/vaxkaka/ 

Lycka till!

Går man tillbaka några år ( medeltiden) levererades oskirad honung till kronan. I princip packade man vaxkakorna i kärl (pressade troligtvis ihop lite) och levererade. Det är no det närmaste du kan komma. (En vaxklump som innehåller honung) Eftersom det knappast är någon kontroll på vattenhalten kom den nog i jäsning ibland. Det var nog inga probem eftersom man gjorde mjöd och Mölska av honungen och ljus av vaxet.

Begreppet rå honung har jag svårt att begripa vad det innebär. Om man är ute efter mjölksyrebakterierna så förstörs de när vattenhalten understiger 20%. Vill man ha dem måste man således ha högre vattenhalt och då börjar den lätt jäsa. ( jäsningsprosessen går dock att bromsa genom att frysa honungen)

Jag tror att det är Göteborgs Biodlareförening som har en föreningsbigård i Sjöbergens Kolloniområde. ( Vid landfästet av Älvsborgsbron). Där kan du kanske ha någon kupa även om du bor i lägenhet. Så det är ingen ursäkt att vänta med att börja som biodlare. En bra förberedelse om du vill vänta på sommarstugan / landet är att skaffa lite grundkunskaper genom att gå en grundkurs i biodling. Kolla med Vuxenskolan, det kanske finns platser kvar i år.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in