Hem › Forum › Allmän biodling › Spinnande bisamhälle
-
FörfattareInlägg
-
2013-06-22 kl. 15:32 #14579Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej
Idag och också förra veckan när jag var ute och gick igenom mina bisamhällen, så var där ett av dem som ”kurrade” eller kanske skall man säga ”spann” som en katt. Mycket märkligt ljud, dels fanns det vanliga surrandet från bina så klart, men också ett ljud som påminde om en spinnande katt som kom inifrån yngelrummet (= 2 LN lådor i frigolit, Nacka).
Jag tror inte det har med förberedelser för svärmning att göra, för jag hittade (och har hittat sen i mitten av maj) många nylagda ägg, och bina bygger ut både mellanväggar och drönarvax bra, på samma sätt som de andra samhällena.
Är det någon som hört liknande från sina samhällen? Vad kan det bero på?
2013-06-25 kl. 15:55 #17524Gamla ForumetanvändareForumledareHej det ljud som du har i din kupa har vi också fått, när vi tittade i kupa fann vi flera drottningar som var i på väg. vi har tagit bort dessa nu.
När man lägger till örat mot kupa kan man höra ett morse ljud, flera singnaler sedan tyst en stund sedan om igen.
så vi får se vad som händer?
Mvh biIda2013-06-26 kl. 15:56 #17526Gamla ForumetanvändareForumledareHej! Jag har hört ett borrande ljud, många gånger.Som nybörjare förra året tillbringades många gånger vid flustret,bara för att se hur bina fungerar.Jag tror det är drottningen som ”morrar”,hon har ju störst(längst) vingkapacitet.
MVH Anders T
2013-06-27 kl. 16:00 #17527Gamla ForumetanvändareForumledareHej det ljud som du har i din kupa har vi också fått, när vi tittade i kupa fann vi flera drottningar som var i på väg. vi har tagit bort dessa nu.
När man lägger till örat mot kupa kan man höra ett morse ljud, flera singnaler sedan tyst en stund sedan om igen.
så vi får se vad som händer?
Mvh biIdaJa, vi får se. Det spinnande ljudet hördes ganska högt – man behövde absolut inte lägga örat mot kupan för att höra det. Det hördes på säkert ett par meters avstånd från kupan. Och som jag skrev innan så har den nuvarande drottningen lagt ägg i jämn takt under hela våren och gör det fortfarande, och jag har inte heller sett några drottningceller. Blir det någon svärm så skall jag rapportera det.
/P-O2013-06-27 kl. 19:36 #17530Gamla ForumetanvändareForumledareHej idag kom svärmen från den kupa med det spinnade eller singn ljudet. vet ej om det berode på det eller inte, villket fall så har vi ett samhälle till nu. 🙂
2013-06-28 kl. 01:23 #17532Gamla ForumetanvändareForumledareKan det var så att de wash bordar på insidan av kupan?
mvh Edward 😛
2013-06-28 kl. 19:15 #17533Gamla ForumetanvändareForumledareLjudet ni diskuterar hänger ihop med svärmning.
Lyssnar ni noga så hörs två olika ljud, ett ljust ”pipande/tutande” och ett ”dovare/brummande”. Det är den gamla och den nya drottningen som ”manar” som man sa förr. Ljuden är exakt lika, men den nya sitter inne i sin cell, därav hörs hon dovare.
Dessa ljud hörde jag ofta i min barndom då min farfar hade bin som svärmade, ofta minst en gång per kupa och år! Numera hörs Drottningarna tuta enbart då jag lägger många ungdrottningar i försändelseburar tätt ihop för att posta dem. Någonting triggar då igång deras tutande ibland, trots att dagens Drottningar är svärmtröga.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in