tålighet hos yngel

Hem Forum Allmän biodling tålighet hos yngel

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Hej!

Hur länge överlever yngel utanför kupan, täckt resp. otäckt? Jag tänker på behandling med myrsyra vid spärrbox och avläggare och annat

I http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo03_7.pdf så skriver Preben och Fries att ynglet måste vara mellan 8 och 17 dygn räknat från äggläggning. Åldern på ynglet är det avgörande, det är därför som spärrbox eller på annat sätt instängd Drottning behövs i förväg, så att man har full kontroll på antalet dagar.

I övrigt skulle jag säga att vid en utetemp på 23-25 grader eller mer, så går det fint just temperaturmässigt att ha alla stadier av yngel utanför kupan längre stunder.

Tack för svar – men vad menas med längre stunder?

Några timmar, eller över dagen. Under natten sjunker ju oftast temperaturen, och det klarar inte alla stadier av ynglet utan värmande ungbin på cellerna.

Finns det andra skäl till att hålla yngelramar utan bin, än just myrsyre-behandling med spärrboxmetoden??

Tack för svaret. Tja, kanske flytta ramar mellan olika bigårdar för att förstärka samhällen? Det tar en halvtimme på cykel mellan mina två ställen och med allmänt fixande emellan så gär det en stund …

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in