Trångt i yngelrummet

Hem Forum Allmän biodling Trångt i yngelrummet

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Självklart ska man efter hand byta ut ramar med honung från yngelrum mot tomma ramar. Men om detta inte görs och drottningen får ont om plats att lägga ägg pga honung- vad händer då mest troligt för en kupa med 2 LN-lådors yngelrum och tomma ramar i skattlådan?

A. Drottningen svärmar – trots att det finns tomma ramar i skattlådan.
    B. Bina reglerar detta själva genom att använda denna honung i första hand och/eller genom att flytta honungen till skattlådorna. Detta tar dock onödig energi och tid från samhället.
    C. Annat förslag

Tar arbetsbina hänsyn till att spara plats för äggläggning när de väljer var de placerar honungen eller blir det konkurrens om cellerna mellan ägg och honung?

Svärmar ett samhälle mestadels pga att drottningen inte har plats för ägg, för att arbetsbina inte har plats för honung eller för att det är för många bin i förhållande till kupvolym?

Tack på förhand!

Min uppfattning är att är en avelsfråga om de lägger mycket honung i yngelrummet, men beror också på temperatur utanför kupan. är det kallt och regnigt, liten bi massa så vill de hålla samhället kompakt.  är det honungsramar i yngelrum så brukar jag riva celllocken på dem med kupkniven, bina flyttar då honungen och man får fart i samhället. ett simulerat nektar drag fast i kupan. jag skiljer på yngelrums ramar och skattlådor så ingen uppflyttning möjlig, ”riva” eller ”repa” funkar då bra. när ett samhälle svärmar och hur svärmvilligt det är beror på avel. om man avlar på samhällen som inte vill svärma så höjer man tröskeln för när de tänker svärma, men blir det trångt och framför allt stor bimassa så kommer även den svärm trögaste att svärma, sen tror jag inte att honung i yngelrum påverkar svärmnings viljan, skulle kunna tänka mig tvärt om då samhället kommer att gå ner i styrka för drottningen inte kan lägga lika många ägg. mycket yngel skapar en större svärm vilja (enligt mig).  bina måste ha plats annars svärmar dom, men jag tror inte att det handlar om plats att lägga honung och yngel utan mer plats för den bimassa i förhållande till kupvolym.  men ett stort honungs förråd  hänger ihop med stor bimassa./Eric

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in