Hem › Forum › Allmän biodling › Vårkoll, yngel & foder
-
FörfattareInlägg
-
2016-04-18 kl. 06:57 #15153Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej,
Detta är min första vår med bina och man vill ju bara komma igång och äntligen börjar man se ljuset i tunneln då man får stilla sin nyfikenhet.
Jag gick igenom kupan i helgen och där var ju en hel del döda bin. Men de hade också en hel del mat kvar, lite mer än en ram kvar. Vet inte ifall det är mycket?
Behöver jag tillsätta mer foder?Sedan när det gäller yngel, så var där täckt yngel på två ramar, både fram o bak på dem.
På varje sida så var det väl ungefär 50% täckt av ramen.
Är det mycket eller lite vid denna tiden på året?
Bina kanske själva reglererar mängden yngel efter väderleken?Vid andra tillfällen som jag varit där så har där varit full trafik med att hämta pollen men av det kunde jag inte se så mycket i ramarna. Men men man missar väl en hel del när man tittar bland dom första gångerna, många intryck o ta in :D.
För övrigt så bor jag i Skåne.
Men jag såg drottningen i varje fall :).
2016-04-18 kl. 09:27 #19396Gamla ForumetanvändareForumledareI Skåne är min åsikt att du bör ge dem mera foder, drygt en ram vid deras mest kritiska period under hela året är på tok för lite.
Två ramar täckt yngel är mindre än normalt, men säkert helt ”lagom” med det antal arbetsbi du har just nu i den aktuella kupan. Jag hade 7-8 ramar täckt yngel för en vecka sedan i det starkaste som jag kollade i Skåne – det är betydligt mer än normalt.
Att se Drottningen nu är inte nödvändigt alls – att se ägg och täckt arbetsyngel desto viktigare! Skulle det vara puckelyngel nu så är Drottningen oparad från hösten 2015, och samhället måste slås ihop med ett fungerande. Jag har noterat att denna våren är antalet kupor med oparade Drottningar något fler än ett normalår.
2016-04-18 kl. 11:25 #19398Gamla ForumetanvändareForumledareTror inte det är puckelyngel för jag tyckte cellerna var jämna o fina.
Men om det är det så lär där väl vara en herrans massa drönare om någon dryg vecka.Men hur kan hon vara oparad om hon la en massa ägg i höstas som var befruktade?
Om hon är det så har jag problem, har bara detta samhället. :-Hur mkt foder tycker du att man ska tillsätta i detta läget? Ett par kg?
Det verkar som att jag inte har ett jättestarkt samhälle då, eller?2016-04-18 kl. 13:05 #19399Gamla ForumetanvändareForumledareÄr cellocken jämna och fina så är det med allra största sannolikhet arbetsyngel.
De samhällen som har en ”pucklande” Drottning på våren har själva dragit upp henne efter att vintermaten gavs. Då drönarslakten redan ägt rum då den nya Drottningen blivit könsmogen, så förblir hon oparad.
Nej, det verkar inte vara jättestarkt. Men jag skulle säga att de bör ha minst 5-6 kg foder i lager tills ett nektardrag verkligen sätter igång.
2016-04-20 kl. 08:54 #19400Gamla ForumetanvändareForumledareTack för svaren Thomas.
Har tittat igenom ramarna en gång till och det är fina o släta celler.
Jag tillsatte även något kilo sockerlösning o kommer att fylla på efter hand.Så känner mig lite lugnare nu 🙂
2016-04-20 kl. 13:36 #19401Gamla ForumetanvändareForumledareSå bra!
2016-04-25 kl. 11:47 #19403Gamla ForumetanvändareForumledareDet märkliga är att de verkar inte vara så intresserade av sockerlösningen. Knappt rört det sedan jag tillsatte det. Ser de den som en reserv?
2016-04-25 kl. 12:57 #19405Gamla ForumetanvändareForumledareOvanligt kallt i stora delar av landet nu, när det åter blir varmare tar de maten… Är du rädd att de svälter så kan du värma fodret till 30-35 grader.
2016-04-25 kl. 15:23 #19406Gamla ForumetanvändareForumledareBina ville inte dra ner sockerlösningen i min foderlåda, så jag tänkte att då får jag visa dem vägen, jag sprutade sirap på väggen i springan upp till foderlådan och då hittade de fodret och drog ner det, trots kallt väder.
2016-04-26 kl. 13:54 #19410Gamla ForumetanvändareForumledarejag sprutade sirap på väggen i springan
Är sirap så himla klokt att ge? Jag har fått höra att det är bränt socker, dvs lättare risk för utsot om det är kallt. Sant?
Någon som har fler tankar kring detta?
2016-04-26 kl. 14:23 #19411Gamla ForumetanvändareForumledareJag tror du tänker på HMF-halten? Av vad jag känner till så är det helt ok med sirap sommartid, tex vet jag de som blandar eget foder till Drottningodling med sirap och florsocker. (Vilket jag aldrig skulle lägga tid eller energi på när det finns färdig Apifonda)
Som vinterfoder skulle jag nog akta mig för sirap även om HMF-halten vore under gränsvärdena.
2016-05-08 kl. 21:19 #19422Gamla ForumetanvändareForumledareJag tror du tänker på HMF-halten? Av vad jag känner till så är det helt ok med sirap sommartid, tex vet jag de som blandar eget foder till Drottningodling med sirap och florsocker. (Vilket jag aldrig skulle lägga tid eller energi på när det finns färdig Apifonda)
Som vinterfoder skulle jag nog akta mig för sirap även om HMF-halten vore under gränsvärdena.
Så hette det, HMF. Och det stämmer vidare att det hade att göra med invintring. Och eftersom du nämnde florsocker så är väl inte det heller så klokt att att invintra med (varför man nu skulle vilja det, det är ju dyrare??) eftersom det innehåller stärkelse. Svårt att hålla sig längre tider med stärkelse i tarmen. Men sommartid funkar det väl..
2016-07-26 kl. 13:04 #19530Gamla ForumetanvändareForumledareDet märkliga är att de verkar inte vara så intresserade av sockerlösningen. Knappt rört det sedan jag tillsatte det. Ser de den som en reserv?
Att dom hittar naturlig nektar i skogen kan vara ett skäl att dom ratar din sockerlösning.
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in