Hem › Forum › Praktisk biodling › vax mellanväggar utan perforerade celler.
-
FörfattareInlägg
-
2014-04-01 kl. 10:33 #14705Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej tänkte bara slänga ut frågan om det är någon som provar att använda vax mellanväggar som inte är perforerade med celler, alltså helt blanka.
Någon som provar detta och kan säga hur de byggde? och hur det fungerade.2014-04-02 kl. 07:03 #18039Gamla ForumetanvändareForumledareJag har inte gjort det själv, men pratat med en som gjort det. Bina bygger ungefär som när man inte ger mellanvägg alls, dvs då kan man lika gärna låta bina bygga helt fritt utan mellanväggar, dock med en anvisning på undersidan av överlisten. Kan vara en tungspatel/platt glasspinne limmad i ett spår där. Men prova gärna så vet vi bättre.
2014-04-02 kl. 10:36 #18040Gamla ForumetanvändareForumledareMåste bli fler drönarceller och betydligt mindre antal celler för varje vägg
2014-04-02 kl. 16:02 #18043Gamla ForumetanvändareForumledareMåste bli fler drönarceller och betydligt mindre antal celler för varje vägg
Det beror på när på säsongen, var i kupan och hur mycket av andra celler det finns i kupan.
2014-04-02 kl. 17:27 #18044Gamla ForumetanvändareForumledareKollegan stoppade ner en färdig utdragen drönar ram för att odla tidiga drönare
De tyckte inte bina var en bra ide och byggde om hela ramen till arbetes celler 😮 ::)
mvh Edward 😛
2014-04-02 kl. 18:07 #18045Gamla ForumetanvändareForumledareHur mycket biodlaren försöker kontrollera bina så gör det ändå som de vill i slutändan 🙂
2014-04-02 kl. 19:04 #18046Gamla ForumetanvändareForumledareHur mycket biodlaren försöker kontrollera bina så gör det ändå som de vill i slutändan 🙂
Ja nog är det så. De hävdar sin medbestämmanderätt. Det lönar sig alltid bäst att jobba med bina och inte emot.
2014-04-16 kl. 14:33 #18137Gamla ForumetanvändareForumledareNu har jag funderat igen, ::)
vad är den egentliga anledningen till att man började använda färdigperforerade mellanväggar.
var det för att styra bina till att använda en viss cellstorlek, om det var det så kan man ju fråga sig varför, vad jag vet så finns det ingen forskning som stödjer att någon cellstorlek skulle vara bättre än någon annan, och om argumentet skulle vara att man får mindre drönare så måste väll drottningen alltid sträva efter att vilja lägga ett visst antal drönar celler(beror säkert på hur drottningen är avlad)
är det bara något som handlarna har kommit på för att sälja eller har det något stor fördel med färdiga perforerade celler.
Så vad tjänat jag på som biodlare att använda mellanväggar med perforerade celler egentligen? ::)2014-04-16 kl. 15:57 #18139Gamla ForumetanvändareForumledareMan ger bina mellanväggar för att de inte ska bränna en massa honung på att producera eget vax. Som nämnts ovan är det bästa att ge dem för-präglade mellanväggar, så blir det finare byggda kakor. (Oftast)
Sen eldar vi ju inte så många vaxljus som på Gustav Vasas tid nu, och då får vi göra nåt annat av vaxet vi får vid honungsproduktionen… 🙂
mvh
2014-04-16 kl. 16:36 #18140Gamla ForumetanvändareForumledaremen jag menar inte att man ska utesluta vaxväggar helt, men varför inte ge dem blanka, av vilken anledning är det bättre med perforerade vaxmellanväggar? man borde lika gärna kunna sätta i blanka. man får fortfarande kontrollerade vaxbyggen och de behöver inte göra eget vax.
2014-04-16 kl. 17:03 #18141Gamla ForumetanvändareForumledareJag tycker du ska prova i år, och återkomma med foton! Prova inte i för många kupor bara, för jag gissar på kaos i ramarna… 😉
2014-04-16 kl. 18:22 #18144Gamla ForumetanvändareForumledareVisst ska jag prova 🙂 redan planerat väntar bara på att bina ska komma igång efter vintern.
Teoretiskt tänker jag att det inte borde bli så mycket oreda, visst olika stora celler men de har ändå någon ”vägg” att bygga från. Sen är det en fråga om de bin jag har är bra genetiskt sett för att få bygga friare, det vet jag inte eftersom de inte är avlade för den punkten,
kommer prova detta och ta bilder att lägga upp här. får vi se hur mycket kaos det blir 🙂 men måste prova i 2-3st kupor med olika drottningar för att kunna dra någon som helst slutsats om hur de faktiskt bygger. annars spelar den genetiska biten en alltför stor roll.
2014-04-17 kl. 22:08 #18148Gamla ForumetanvändareForumledareVar också uppmärksam om det är någon skillnad på vaxbygget ovanför och under spärrgallret. Om jag ska gissa så tror jag att det kan bli lite vildare bygge i skattlådan, eftersom drottningen inte är där och styr och ställer… ;D
2014-04-18 kl. 08:14 #18150Gamla ForumetanvändareForumledareNär på säsongen och vilken fas samhället är och ålder på drottningen kommer också att ha stor betydelse. Vid t.ex. invintring blir det oftast helt rent arbetarbygge, ett samhälle med ny drottning bygger också mest arbetaryngel, medan en 2-åring i maj-juni i starkt samhälle kan få för sig att bygga flera ramar drönare.
2014-07-29 kl. 15:53 #18663Gamla ForumetanvändareForumledareBlev det något testande i år Eric?
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in