Hem › Forum › Allmän biodling › Viceceller i avläggare – nyttja flera ?
-
FörfattareInlägg
-
2018-05-29 kl. 22:19 #15489Gamla ForumetanvändareForumledare
Hej igen,
jag kommer nog behöva handla innan jag ser svar, men det kan kanske vara intressant ändå:har en avläggare (på 4ramar) som jag har en bit bort från övriga, och det verkar gått vägen hiicttills, har 5VC anlaggda (minst)i måndags vid snabb titt förra tisdagen, den gjordes i ordning på söndagen, jag hade både ägg och tidiga ”banan-larver”
då jag dessutom hade en hel del drönarbygge med ägg under dessa rev jag kakan med genomgående hål, och tryckte till
drönarceller där det var nektar på baksidan (tyckte det verkade onödigt att jobba på att föda upp drönare….) Nåväl.Nu funderar jag om jag kan ta hand om några till VC till göra D av. Det borde vara som dag 13 el 14 imorgon.
Då är frågan; om jag nu finner att det fortfarande finns täckta VC (antar alla 5 ftraortfarande lär vara det då) vågar jag lossa
2-3 stycken (utan att riskera de som är kvar i avläggaren) och i så fall transportera VC, nån tyckte man absolut inte fick vända dom, nån annan att det måste vara exakt fuktighet…… jag tänkte ta dom i staniolpapper till bigården (1/2timme ung)
Måste nog bestämma mig som idag Ons, så …men tar gärna tankar efter….Mvh Georg
2018-05-30 kl. 05:01 #20270Gamla ForumetanvändareForumledareOm du vill flytta dem så bör du göra det dagen innan de kläcks. Dagarna innan dess (dag 12-15) är de känsliga ( tål inte transport). Är alla VC lika gamla? Du kan ju kolla dag 15-16 om någon kläckt, finns det då någon VC kvar kan du ju flytta den ramen till en ny avläggare. Krångligt ja, men vem har sagt att biodling är enkelt :).
2018-06-06 kl. 18:59 #20275Gamla ForumetanvändareForumledareOk ! jag flyttade en men den tror jag inte klarade sig. Den har fortfarande inte krupit.
Kanske ställde jag till det genom att överhuvudtaget ta upp ramen. Var där några dagar senare och såg en utkrupen VC fast de andra inte var upprivna (!!). (det stack ut stjärten på ett städbi ur VC..) Så jag började leta efter D.
Plötsligt säger min dotter men men hon är ju har utanför. Och mycket riktigt på det ynkliga ”fluster” jag har på avläggaren
kröp en stackars drottning attakerad av 3 bin som anföll hennes mellankropp, och samtidigt släpade ut henne.
Hon var sedan sned i leden mellan mellankropp och bakkropp. Vet inte om skadan tillkom genom behandlingen eller om
hon kröp ut skadad. Känns som det senare skulle kunna vara troligt då det fortfarande fanns minst 2 täckta VC kvar.
(visade sig att det måste varit minst 7st från början)Och nej, jag hade inte koll på vilka VC som var av vad datum. Det var både späda larver och ägg på kakan.
Jag är klart brydd över vad som hänt, och håller tummar att jag får nån D överhuvudtaget, att min ”klåfingrighet” inte
förstörde. Men jag tror att det var dag 14 eller 15 (och ingen som kunde vara yngre) som dotter och jag var där.Från andra håll har jag hört att dag 11-13 skulle vara dom ”kritiska”, håll fingrar borta dagar…. (tror bla Sture Sjögrens bok om D odling säger så).
2018-06-27 kl. 10:00 #20284Gamla ForumetanvändareForumledareOm man har en avläggare där man låtit bina dra upp egna drottningceller kan man köpa en bit myggnät i metall, kapa upp detta i lagom stora bitar samt vika, klippa till och göra burar som man sätter över DC. Låt dem kläckas och flytta över till parningskasetter el. dyl tills de är äggläggande, märk dem och sälg till behövande.
Det är ju synd att låta flera drottningämnen förfaras.2018-06-27 kl. 16:44 #20285Gamla ForumetanvändareForumledareOm man väljer att använda svärmceller så ska man vara medveten om att då avlar man på svärmvillighet.
2018-06-30 kl. 07:34 #20286Gamla ForumetanvändareForumledareNär man gör en avläggare och det finns både ägg och larver så kläcks de nya drottningarna redan dag 11 eller 12 efter avläggarens bildande. Bina vill ha ny drottning så fort som möjligt och skippar äggstadiet när det redan finns nykläckta larver.
2018-07-11 kl. 20:58 #20301Gamla ForumetanvändareForumledarekolla dag 15-16 om någon kläckt
ja så får det bli om det händer igen… tack
klippa till och göra burar som man sätter över DC. Låt dem kläckas o
Ok, listigt. Frågan är hur mycket man riskerar skada drottningarna med att fixa med ramen….
använda svärmceller
Det här var som sagt VC som samliga var på en stulen skuren kaka, typ ”nödceller”.
så fort som möjligt och skippar äggstadiet
Ahh, det var en fråga jag ställt mig. Tack. Men man kan väl ändå anta att nu när jag hade 7VC totalt, dom kan vara anlaggda på både larver och ägg (för båda fanns), och alltså med lite olika kryp-ut-datum. Anlägger dom bara 1a dagen dom är vicelösa, eller kan man tro att dom fortsätter med fler anläggningar dagarna efter.
Och som jag skrivit på annan tråd; det blev till sist en drottning från avläggaren, hon lägger och verkar lugn….
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in