Hem › Forum › Allmän biodling › Vicelösa samhällen
-
FörfattareInlägg
-
2015-04-22 kl. 20:06 #14939Gamla ForumetanvändareForumledare
Jag hade nu i vår 2 samhällen som var vicelösa. Nu undrar jag ”hur länge kan de ha varit utan drottning”. Båda samhällena var starka vid invintringen
Björn
2015-04-23 kl. 06:32 #18935Gamla ForumetanvändareForumledareDe kan ha varit det redan vid invintringen. Kollade du verkligen så att de hade arbetar-ägg och ringlarver innan du invintrade dem?
Man invintrar inte ett starkt samhälle om man inte ser färska arbetar-ägg och öppet yngel…
2015-04-27 kl. 19:26 #18942Gamla ForumetanvändareForumledareDet fanns täckta celler när jag började med vinterutfodringen. Efter det har jag inte kollat
2015-04-28 kl. 05:46 #18943Gamla ForumetanvändareForumledareAjdå, inga ägg eller öppna larver den gången? Förmodligen var hon borta redan då…
2015-05-01 kl. 07:51 #18947Gamla ForumetanvändareForumledareJag tror inte de var viselösa redan vid vinterfodring eller när de började gå i klot, då brukar de inte leva nu. Det har skett senare.
2015-05-01 kl. 08:12 #18948Gamla ForumetanvändareForumledareHåller med Olof. Samhällen som är viselösa redan på hösten överlever knappast en vinter.
Nu gäller… Hur kan/ska du använda bimassan som finns? (innan dom dör ut eller börjar puckla). Många parametrar och förutsättningar spelar in här. Ålderssammansättning, risk för sjukdom, tillgång till andra SH etc.
Mvh/M2015-05-01 kl. 12:37 #18949Gamla ForumetanvändareForumledareJag tror inte de var viselösa redan vid vinterfodring eller när de började gå i klot, då brukar de inte leva nu. Det har skett senare.
Jag har sett motsatsen, (dvs utan drottning på hösten, men levt hyfsat starka på våren ändå) men håller med om att de sällan överlever som samhälle…
2015-05-02 kl. 21:00 #18957Gamla ForumetanvändareForumledareJag tror inte de var viselösa redan vid vinterfodring eller när de började gå i klot, då brukar de inte leva nu. Det har skett senare.
Jag har sett motsatsen, (dvs utan drottning på hösten, men levt hyfsat starka på våren ändå) men håller med om att de sällan överlever som samhälle…
Min erfarenhet är att vicelösa samhällen på hösten har svårare att dra ner sockret i cellerna, samt att de är mycket mycket stingsligare på höstkanten när man rotar bland ramarna.
Är bina snälla och trevliga och beter sig normalt vid invintringen gissar jag också att drottningen undkommit senare.
På din fråga hur länge de kan vara vicelösa så har jag svårt att ge exakt besked, men rådet är att inte vänta för länge. :-[
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in