Vinterförlust

Hem Forum Praktisk biodling Vinterförlust

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare

Hej
    Jag har nu fått min första vinterförlust.
    Ett samhälle var dött.
    Om jag tittar längst bort från flustret så har de 9 första ramsidorna (4 1/2 ram) fullt med foder.
    Övriga har inget foder alls.
    På tionde ramsidan (5:e ramen) sitter 10 bin med huvudet i cellerna.
    Närmast flustret sitter klotet.
    Drottningen låg död på botten.
    lade 1 dl döda bin i t-sprit för att leta varroa, men hittade inga.
    Kupan är ren o snygg, inget utsot.

Min slutsats är att bin började vintern på 5:e ramen och när de kom till flustret var maten slut och de kunde inte gå tillbaka till ramarna i början.
    Verkar det vara en rimlig bedömning?
    Är detta en risk man alltid tar eller finns det sätt att förebygga detta.

Kan man ta ramarna med foder till avläggare?
    Alternativt skrapa o vårfodra med?
    Eller är det en stor risk?

Jag antar att de utbyggda ramarna med döda bin i inte kan användas som ramar direkt utan får smältas om?

Hälsningar
    Kjell Eriksson

Att bina ”går fel” mitt i vintern händer, och sedan hittar de inte maten när de kommer till slutet.
    Vad jag hört, dock inte läst, är att kallbygge minskar risken för detta, eftersom luftcirkutaionen skulle bli jämnare i kupan. Jag har både och, och jag märker ingen skillnad.

Kallbygge är rätt modell för att undvika dessa problem! Alltså, ramarna med ”gaveln” mot flustret. Detta sväljer också in fler bin i minuten då det är starkt nektardrag än s.k. varmbygge.

mvh

Kallbygge är rätt modell för att undvika dessa problem! Alltså, ramarna med ”gaveln” mot flustret. Detta sväljer också in fler bin i minuten då det är starkt nektardrag än s.k. varmbygge.

mvh

Bygger detta på beprövad erfarenhet, eller har du en källa på det?

Om bina sitter på varmbygge-tvärbygge eller kallbygge-längdbygge spelar mindre roll för bina. Men för biodlaren är varmbygge bekvämare. De stora lådtyperna är alla för kallbygge av naturliga orsaker. Biodlaren sköter dem som regel från sidan och då blir det ändå varmbygge för biodlaren.
    Gamla ramar från det döda samhället kan återanvändas i andra samhällens yngelrum. De döda bina som finns i vaxcellerna städar det nya samhällets bin ut. Foderramar går att återanvända till t.ex. avläggare eller spara till nästa invintring.
    Egen erfarenhet sedan en tid tillbaka är att bina kommer in som varmbygge,  men de själva lever i kupan som kallbygge med  dubbla ut, ingångar.

Varmbygge eller kallbygge finns det väldigt mycket tankar om men ingen fakta så det ska man nog undvika att diskutera,

Vad menar du att det är bekvämare för biodlaren med varmbygge?
    Jag använder dadant som är kallbygge, står alltid bakom. Vad man tycker är lättast att arbeta med är nog upp till biodlaren tror inte man kan generalisera något sådant.

om det är för mycket döda bin så använd dem inte, var noga med att titta efter tecken på sjukdom, bina städar bort skräp och döda bin men risken för smittspridning måste vara med i beräkningen.

Eyvind hur menar du att bina kommer in i kupan som varmbygge men lever i kupan som kallbygge? Antingen har man kallbygge med ramarna ställda mot flustret eller varmbygge med ramarna ställda tvärs flustret.  om man inte har någon annan variant av kupa där flera flusteröppningar finns åt alla håll.

Gamla ramar från det döda samhället kan återanvändas i andra samhällens yngelrum. De döda bina som finns i vaxcellerna städar det nya samhällets bin ut. Foderramar går att återanvända till t.ex. avläggare eller spara till nästa invintring.

KAN användas ja, men BÖR aldrig användas från ett dött samhälle! Snålheten bedrar ofta visheten sägs det… De kronorna som finns i de gamla ramarna är ingenting emot vad det kostar att ge ett annat samhälle tex Nosema genom att få dessa gamla ramar!

mvh

Nu får vi hålla isär begreppen. Kjell har ett samhälle som inte har klarat vintern. Av vad som framgår av texten har samhället svultet ihjäl. Det i sig är en svårsmält erfarenhet med tanke på både bibortfall och ekonomiskt bortfall.
    Ramar från ett samhälle som har svultet ihjäl går utmärkt att återanvända i andra samhällen eller avläggare.
    Att samhällen dör på vintern är ganska vanligt om inte biodlaren gör något, kommer till binas räddning på eftersommaren, hösten innan. Det som krävs är enorma mängder vinterbin. Den egna erfarenheten är i alla fall den. Sedan bina har fått stimulans på eftersommaren, hösten har det inte blivit några vinterfluster.
    Kommer inte dessa vinterbin till, ja då dör samhället i januari – februari  då sommarbinas liv tar slut.
    Egna samhällen är ruskigt starka upp emot 7,5 – 8 ramar yngel. De har övervintrat i en låda och med rikligt av vinterbin. Det var tvång att för några dagar sedan ge en låda 5:5 över spärr.

En låda med 10 ramar LN i är som regel för mycket plats för ett bisamhälle på vintern. Bättre är 7 – 8 ramar med baklucka både som kallbygge och varmbygge. I regel drar bina sig samman till vinterklot när vintern nalkas. Vid kallbygge sitter de strax innanför flustret och går bakåt under vintern. Vid varmbygge sitter de antingen till vänster eller till höger. Under vintern går de antingen till vänster eller höger.  I båda fallen krävs god lufttillförsel det är erfarenheten. Inget bisamhälle behöver på vintern ha mer än en låda 10 – 8 ramar.
    Det är som regel bara fyrkantiga lådor och tråg som är lämpliga för varmbygge, men kan även användas som kallbygge.  Medan rektangulära lådor av naturliga orsaker måste stå på kallbygge.
    Vad står dadant för?

Ja, bina flyger in och biodlaren arbetar såsom varmbygge. Medan binas uppsättning med ramar är kallbygge. Bottnen är en speciell sådan efter en längre tids funderande.

Egna samhällen är ruskigt starka upp emot 7,5 – 8 ramar yngel. De har övervintrat i en låda och med rikligt av vinterbin. Det var tvång att för några dagar sedan ge en låda 5:5 över spärr.

Ojoj, är detta ett skämt? Jag har samhällen som fyllde 6 lådor med bin för en vecka sedan. 18-20 ramar med yngel i dem, och två lådor halvt fyllda med nektar, kanske mer…
    😉

mvh

Ja, bina flyger in och biodlaren arbetar såsom varmbygge. Medan binas uppsättning med ramar är kallbygge. Bottnen är en speciell sådan efter en längre tids funderande.

NEJ, som andra svarat dig, du har fel! Biodlaren arbetar vid kallbygge SOM kallbygge, ingenting annat!

En låda med 10 ramar LN i är som regel för mycket plats för ett bisamhälle på vintern. Bättre är 7 – 8 ramar med baklucka både som kallbygge och varmbygge.
    Vad står dadant för?

Har du så dåliga Drottningar att de inte behöver 2-3 lådor LN över vintern är det kanske dags att fundera på att köpa sådana Madamer? Samhällen som inte fyller 10 LN minst i september slår jag ALLTID ihopa, det lönar sig. (100,0% vinterdöda samhällen är resultatet för mig)

Testa att googla Dadant. Det är ett av världens mest använda rammått…

mvh

I Skåne har säkert bisamhällena kommit långt eftersom rapsen började blomma där riktigt tidigt i år.
    Är nöjd med drottningar och deras avkomma. Vanligen lätta att hantera utan skydd.
    ”Testa att googla Dadant.” Det var inget svar på vad ”Dadant” står för?
    Har sett biodlare som har ställt upp 4 samhällen, 2 och 2 med baksida mot varandra. Arbetet har skötts från sidorna när det har varit kallbygge. Det måste vara en bra metod i stället för att arbeta bakifrån.
    Jo, det finns biodlare som ställer på lådor snabbt på våren, men hur skörden blir förtäljer inte saken.
    Samhällena sitter på 2 lådor i september, men pressas strax innan invintringen ned i en låda. Det blir mycket med bin utanför, men de kryper in när kylan kommer. Det är lättare och effektivare att bekämpa varroan ekologiskt, oxalbehanndling med endast en låda. Har haft varroa sedan år 1999 och har fortfarande bina kvar vinter efter vinter.

Om man återgår till Kjells fråga: Om jag fattar det hela rätt har du en trågkupa och invintrat på 15 ramar i själva tråget? Att minska risken för svält är ju då att istället invintra på två våningar, även i en trågkupa.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in