Var ute på Granngården och köpte Virkon S igår som jag tänkte tvätta ramar med. Läser sedan på burken att kemikalien inte får hällas i avloppet. Hoppsan! Här blev det genast en massa merjobb om jag ska ligga och köra till tippen med farligt avfall.
Du kommer att märka när medlet är slutförbrukat i lösningen. Sedan kan du bara vattna ut det i trädgården tex. Eftersom våra kommuner tillsätter Virkon S i färskvattnet i mycket svag dos, så kan ju inte rabatten må sämre än du och jag av att dricka detta?
Jag har köpt medlet i tablettform, och på burken står det: ”Virkon S-lösingen bör användas inom 5 dygn.” Så det är nog aktivt i lite mer än en kvart.
Vidare står det: ”Låt inte produkten släppas ut i vattendrag i koncentrerad eller utspädd form.” Och det är det som gör mig osäker på hur jag ska handskas med resterna. Jag får väl ringa tillverkarna imorgon och fråga.
Nej, inte 15 minuter. Blandar du en balja lösning och inte använder den håller den 1-2 veckor beroende på temp. Innehåller rött hjälpämne, när vattnet inte är rött längre är medlet utan verkan.
Ringde upp företaget och förklarade vad jag ville göra med medlet. Han var tydlig i sina instruktioner: det går bra att hälla ut medlet i avloppet, även när det är aktivt: det renar nämligen avloppen också ;D