Viselöst samhälle

Hem Forum Allmän biodling Viselöst samhälle

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Ett av våra två samhällen verkar vara viselöst nu inför invintringen. Det är första sommaren med bin och jag undrar om vi haft otur. Det som inträffade tidigare i somras var att gamla drottningen slutade lägga befruktade ägg (det var iallafall hur vi tolkade det) med resultatet att vi fick mycket puckelyngel. Bina drog upp en ny drottning och vi kunde klart och tydligt se både gamla och nya drottningen på samma gång! Ny parad drottning köptes och tillsattes via avläggare samtidigt som de två gamla drottningarna fimpades. ”Köpedrottningen” blev antagen och kom fint igång med äggläggning i någon vecka. Nu är hon däremot försvunnen och det har inte tillkommit ägg / yngel alls. Efterhand som yngel krupit ut har de bara fyllt på med honung. Vi hängde in en ram spätt yngel från andra kupan men inga viseceller drogs upp. Nu kryper snart även dessa yngel ut och kupan är bara full med honung och pollen… Vi fick tag på ytterligare en drottning härom dagen som hängdes in på vinst och förlust. Vid kontroll idag var hon utäten och försvunnen. Inga ägg… Vi börjar tröttna och undrar vad det finns för alternativ.
    Någon som har ett gott råd?

Trist historia. Jag har haft likande problem med min avläggare och exakt vad som hänt kan jag inte svara på.
    Har dock hört att det kan vara svårt att tillsätta drottning efter midsommar men vad ska man göra när hon försvinner?

Nu är det ju dock för sent att försöka med spätt yngel. De flesta samhällen har gjort sig av med drönarna och det går  inte att göra så mycket åt det nu.

Jag hade slagit ihop era samhällen med tidningspappersmetoden och satsat på tidig avläggare nästa år. Inte lönt att köpa ny drottning och försöka

Har inga svar men dock funderingar.
    Om fungerande drottning funnits nyligen, men man inte ser några tecken på att hon finns nu.
    Nu har väl det mesta draget försvunnit, så hon kan väl slutat lägga ägg inför vintern?
    Speciellt om du inte drivfodrat.
    Borde man inte hänga in en ram med spätt yngel från andra samhället.
    Om de är vicelösa så borde de väl försöka driva upp viceceller, fast att det är sent på året?
    Och då vet man att man kan slå ihop dem.
    /Kjell

Jag tror också att man inte kan göra något annat än slå ihop samhällena.

Är ni helt säkra på att det fanns två drottningar där den ena var äldre än den andra? Var den gamla märkt? Annars finns ju möjligheten att de faktiskt dragit upp fler viseceller, ni tar bort två drottningar men det finns ytterligare en som nu går runt oparad eller gammal. Viseprovet ni gjort talar ju för att drottning finns, men lägger inga ägg.

Jag hade inte slagit ihop samhällena. Som många är inne på är där ”något lurt” med det ena samhället. Antingen går där en parad drottning som slutat lägga (är hon märkt, och lätt att hitta?), eller en dåligt/oparad drottning, eller ingen alls.

Om där finns något drottningmaterial alls i kupan; parad eller oparad eller tom en puckelmor i form av arbetsbi och man väljer att slå ihop det med ett friskt samhälle kan man ju med lite otur förlora båda samhällena. Ponera att den oparade drottningen är yngre och sticker ihjäl den äldre parade(från det friska samhället).

Jag tror där går en drottning som stannat upp i äggläggningen, alternativt en oparad. Jag hade chansat på att vintra in samhället som det är, hoppas att vintern är snäll och sen på våren har man större möjlighet att korrigera det drottninglösa. OM samhället överlevt vill säga! Oddsen är inte på biodlarens sida här.  😮

Tack för era synpunkter! Det är onekligen skumt. Man kunde ju förstås tänka sig att där smyger omkring ytterligare en oparad drottning som har ihjäl konkurrenterna vi tillsatt. Men borde vi inte se åtminstone lite puckelyngel då? Nu är där bara en ynklig ram med täckt yngel och det är den vi hängde in som test från andra kupan…

Känner ni till om äggläggningen kan upphöra helt så här års? (ev drottning gömmer sig bara alltså)

Kan det vara så att de inte drar upp några viseceller, trots viselöshet, för att det är sent på säsongen?

Jag tror det får bli till att invintra på vinst och förlust, det vore ju verkligen dumt att riskera det andra samhället också! Vi får skaffa fler kupor tror jag. Då känns +/- ett samhälle inte lika dramatiskt.

Ok, då har mysteriet fått sin upplösning! Verkligen rafflande spänning i bigården…
    Är det någon som kan gissa var hon var?

Fel sida om ett spg?

Precis Thomas! Skattlådan var full med yngel…

Vilken tur att du inte slog ihop samhällena..  ;D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in