Warre hive

Hem Forum Ekologisk biodling Warre hive

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14509

    Hejsan, här är ett system som jag tycker fungerar bra, kan knappt bli mer ekologiskt. Bina använder bara honung samt tillverkar sitt eget vax. Krävs bara lite snickeri utrustning.
    Johan Ingjald
    mejla gärna så skickar jag bilder.
    Tel: 0582-41105
    johan.nancy@tele2.se

    #17323

    Tjena Johan!

    Tack för att du delat med dig info! Använder du warre kupor? Fungerar det bra? Hur mycket energi går det åt för bina att tillverka vaxet? Har du märkt någon skillnad mot att ge bina ramar med vaxmellanväggar? Jag ska äntligen skaffa ett par kupor i sommar, och jag skulle vilja göra det så ekologiskt som möjligt.. Hur tar du tillvara på honungen från warre-kupor?

    / Sofie

    #17327

    Hej!

    Bina förbränner ca 10 kg honung för att utsöndra 1 kg vax. Bättre affär att ge mellanväggar således…

    mvh

    #17328

    Hej Sofie, har ett trettio tal warre kupor, fördelen med system utan ram är att bina sköter sin ventilation som dom alltid har gjort (naturligt) med ram blir det en total uppvärmning i hela kupan i och med bigångar, utan ram är det fördel vintertid för bina. Har hört att det går åt ca 2-4kg foder för bygge av 10 rams lådor (säger dom som byter allt vax på hösten och invintrar), så det där är inget jag funderat i, tycker lite att det blir som att köpa mjölk till mjölk kor med inköp av vax (bättre att sälja än köpa). Man måste vara med när dom byggt/vaxat första lådan och göra yngel uppflyttning annars svärmar dom lätt, men då går det att ställa på mer lådor så man inte behöver lyfta igen. Det enklaste sättet att få ur honungen är att köpa en liten honungspress. Mejla gärna så skickar jag lite bilder, eller ring 0582-41105, har även lite lådor m.m. om du är intresserad.
    Johan Ingjald

    #17335

    Visst har man uppskattat binas förbränning av honung till 10 kg/kg vax. Detta diskuterades mycket på 80-talet. Då antog man emellertid att ungbina producerade sitt vax även om det inte behövdes för utbyggnad av kakverket. Bina slängde ut sina nyproducerade vaxfjäll, som inte behövdes, i naturen som avfall. Stämmer detta så är Thomas Henrikssons slutsats inte riktig.
    Vad som är rätt är för mig fortfarande en fråga höljt i dunkel. Möjligen är det någon som vet någonting om detta?

    #17336

    En reflektion är att vid invintring på mellanväggar behöver fodergivan ökas med flera kg för att ge samma foderförråd. Hade de bara slängt ut vaxfjällen i naturen om de inte behövt dem så hade det gått åt samma mängd foder på utbyggda ramar och mellanväggar kan man tycka.

    #17572

    Hejsan Johan

    Tack för sammanfattningen!

    Kupan och tankarna bakom verkar mycket intressant tycker jag.
    Berätta gärna mera om dina erfarenheter.

    Nedan en  annan sida som har massvis med information kring ämnet.
    Där finns bl.a. hans bok att ladda ner inklusive detaljerat ritning för hemmabyggandet

    http://mirror.warrebeekeeping.org/index.html

    Här ännu en bygganledning eller ”Bauanleitung”
    [email]http://www.warre-bienenhaltung.de/[/email]

    Mvh

    Manfred

    #17808

    Det finns en hemsida om warre´metoden på http://www.warre-kupor.se och en utförlig handbok översatt till svenska: ”Naturlig Biodling med Warre Kupan” av David Heaf
    Tidningen Åter har en lång artikel om metoden i nummer 4 (2013)

    Med eget vax slipper man smittor och kemikalierester, hantering av mellanväggar och förvaring. Kupan är enkel och billig att göra själv. Vill man ha mer honung sätter man upp en kupa till. TIll vintern går det åt ca 20% mindre foder. Skötseln tar betydligt mycket mindre tid i anspråk. Man gör inte så stort ingrepp i binas naturliga liv, släpper inte ut kupluften, med dess mikroliv som ingår i deras immunförsvar. De kan bygga den cellstorlek de själva behöver och gör det också. Totalt sett vinner man alltså.

    #17809

    TIll vintern går det åt ca 20% mindre foder. Skötseln tar betydligt mycket mindre tid i anspråk. Man gör inte så stort ingrepp i binas naturliga liv, släpper inte ut kupluften, med dess mikroliv som ingår i deras immunförsvar. De kan bygga den cellstorlek de själva behöver och gör det också. Totalt sett vinner man alltså.

    20% mindre foder??? Du måste mena 20% mera foder? Utveckla gärna!

    #17810

    Man gör inte så stort ingrepp i binas naturliga liv, släpper inte ut kupluften, med dess mikroliv som ingår i deras immunförsvar.

    Kan du utveckla lite mer om detta mikroliv som pågår i kup luften och som ingår i immunförsvaret.

    mvh Edward  😛

    #17812

    När man inte använder ramar med bigång på sidorna, så går inte den varma luften runt i hela kupan och möter 4 kalla ytterväggar där det bildas kondens. när bina bygger fast mot väggen blir varje vaxkaka en avdelningslucka, då värmer dom inte upp hela lådan utan bara där dom sitter. Och då går det åt betydligt mindre med vinterfoder. Detta gäller warre kupor/ TBH allt där man låter bina bygga mot vägg. Frågan är vad som händer på sommaren med varroan om bina håller högre temp, såg något på yrkesbiodlar sidan ”Allmänt om biodling” sidan 5 artikel ”+1½ grad långlivade bin” varroan klarar inte samma temp som bina, tror det skiljer ett par grader, har för mig att det var någon som ställde en huv över samhällena och värmde bort varroan.
    Johan Ingjald

    #17969

    Bina strävar efter att hålla sin normala temp, För varm kupa utan bra ventilation så blir tempen för hög och bina kommer jobba för att kyla ner. fördelen med ”normala ramar” är att du får ventilation genom hela kuppan. är det inte risk för mögel eller för hög fukthalt med Warre metoden?. nu är jag inte insatt exakt hur den fungerar men verkar mer tungt att arbeta så och mindre kontroll på bina men har inte provat så jag kan ha fel.    man lär så länge man lever. ;D

    #18380

    Hej Eric, vad som är normal temp för bina i yngelrum kan man fråga sig, det jag vet är att när bina täcker alla ramar så ställer man på en ny låda eller flera, med andra ord öppnar man uppåt och värmen stiger upp, bina måste få problem att hålla rätt temp då. Det kan vara så att temperaturen växlar i yngelrummet 35-40gr, forskaren Gro Amdam (tror jag hon heter) från Norge jobbar i USA på något universitet, dom gjorde tydligen ett test med temperaturer i yngelrum, dom såg temp på upp mot 40gr, och då blev bina flygbin direkt i stället för ambin, vaktbin m.m. Bina tar ihjäl bålgetingar genom att värma dom, såg någon uträkning av John Harbo (tror jag han heter) att varroan dör med 20% per dygn i 37gr 100% i 42gr. Mögel blir det när det kondenserar mot kalla ytor i och med bigångar vid ramar, så det värmer hela lådan. Så i warre kupan blir det kondens enbart vid dåligt isolerade fönster, TBH kupan ingen kondens alls (utan ventilation i bottnen samt 10-15cm fluster). mvh Johan Ingjald

    #18381

    Mycket intressant svar Johan Ingjald.

    jag får ta tillbaka lite om det jag skrev innan om ventilation i warre, var inte tillräckligt påläst i ämnet med fribygge. håller på att fördjupa mina kunskaper, kommer använda en TBH kupa i år för att få lite mer erfarenhet inom detta ämne. 

    visst måste det bli svårare att hålla värmen om man har många skattlådor på, men oftast sker detta under sommaren då temperaturen är högre,  men stor temperatur skillnad får man nog i alla kupor oavsett warre, TBH eller vanlig.  Intressant det du skriver om varroans dödlighet  vid högre temperatur, hört mycket om det den sista tiden men har inte sett någon forskning på detta, du har inte möjligtvis några länkar till en studie på det du skriver, vore intressant att läsa.

    #18382

    Hej igen, det om tempen i yngelrum av Gro Amdam hittade jag på biodlingsföretagarna men det är för gammalt att öppna det tv programmet, studien av John Harbo finns nog att söka på internet (försvann med hårddisk ras för mig) men temperaturerna för vad varroan klarar tror jag Preben och dom vet. TBH kuporna är troligtvis den kupa som kan hålla bäst temp av alla, i och med att den inte byggs på höjden, har du dessutom en stor TBH (bredd och höjd, och vaxkakor fästa mot vägg) så bygger bina en inre avdelning till vintern och tar in fodret som passar dom dit och övervintrar i, med andra ord håller tempen bra och värmer bara där dom är, kondensen hamnar i tomma celler som dom troligen använder igen. Ska försöka att mäta i mina TBH kupor i sommar vilka temperaturer det blir i yngelrummet. Man blir lite förvirrad när man läser i böcker om biodling, ventilation m.m. när man kör fribygge verkar mycket vara tvärt om, små fluster och ingen ventilation, det mesta är utvecklat för biodlaren enbart. Du pratade om sommar temperaturer, men det är rätt stor diff på tempen då också även när det är varmt, samt att det måste bli svårare för bina att ventilera när luften kan ta vilken väg som helst mellan ramarna, varmt stiger och kallt sjunker och då ställer höjden (skattlådor) till det också.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in