Ympning / rörning

Hem Forum Honung och andra produkter från bikupan Ympning / rörning

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Hej, kan någon klargöra en sak för mig?
    Kan ympningen helt ”ersätta” rörning?
    Jag slungade i fredags och i morgon är ympen klar.
    Jag har bara rört lite i honungen.
    Är det för tidigt att tillsätta ympen i morgon?
    Honungen kommer ju knappt ha blivit rörd något alls och efter att jag tillsätter ympen ska väl honungen tappas upp på burkar samma dag (efter ca 2 timmar var det någon som sade.)

Lite sent svar kanske, men ändå:

Det här kan du göra så snart ympen är klar – tar 2-3 dagar oftast: När du gjort ympen klar, och den är fast i konsistensen, så blandar du den med ett par liter flytande honung från din tunna, så att det blir några liter flytande ymp. Den tillsätter du sen i tunnan och rör om så att det blir jämn färg. Dvs lika mycket ymp överallt i tunnan, det kan ta en tid att röra det jämnt. Det skall se ut som ”flytande guld” som ett av mina barn sa. Det är de små kristallerna från ympen som gör att det skimrar.

Sen tappar du på burkar med en gång, du behöver inte vänta, och ställer dem svalt, ca 15 grader. Vänta 1-2 veckor, låt burkarna stå still, och sen är det klart.

Ympningen ersätter alltså rörningen, men man får röra ändå – när man gör ympen och när den blandas ner i tunnan. Men man behöver inte röra i tunnan och man skall inte röra burkarna när de stelnar.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne. Logga in