Hej ,
en nybörja frågan.
För två veckor sen har jag fått min första bisamhälle,en yngellåda med honung ramar och 8 ramar täckt yngel med drottning.
Nu var det meningen att jag skulle ta två samhälle men det gick fel.
Nu har jag bestämd med min mentor att gör en avläggare.
Han sa ,sätt på en låda efter en vecka så att ni fick mer täckt yngel(bi) i den nya andra lådan ,så att vi kan gör en avläggare i slutet av juni.
Det har vi gjort en vecka sedan.
En låda med 7 ny mellanvägg,en drönarram och två med täckt yngel (från understa lådan)
Nu gick vi idag genom samhället och jag såg att der fanns i överste lådan 5 utbyggda ramår inte helt utbyggd ,1 med täckt yngel och en med honung (från understa lådan) ,och två nya och en drönarram.
I första lådan fanns en del uppet yngel och 4 ramar med täckt yngel och resten bara honung.
Vi hittade ingen ägg alls, bara mer honung än förra vecka.
Drottningen fanns kvar i understa lådan
Är det möjlig att drottningen har ingen plats kvar för att lägga sina ägg (bara nya mellanvägg i överste lådan).?
Idag har vi sätt på en skattlåda med spärrgaller med tidningspapper mellan låda 2 och 3, ingen aning om det är bra, tänkte att där fanns ingen plats kvar förr att lägga ägg, nu finns der en möjlighet att utbygga lådan 3 för honug och 2 kan drottningen använda för att lägga ägg.
Vet inte om vi gjorde bra..
Alla hjälp är vällkom
tack
ursäkta för min dålig svenska